על התשובה

מאת אילון שמיר, נכתב לאגרת תשרי תשס"ט

במשך זמן ארוך התקשר אצלי המושג 'תשובה' עם מאמץ עצום. עם פרפקציוניזם מוסרי. עם ציפיות גדולות, ותחושה של תסכול וכעס על עצמי כשאני לא מצליח להגשים אותן. לפעמים הבנתי את התשובה כמאבק שלי כנגד עצמי, כנגד 'יצר הרע' שבי, שאני מתקשה להשתלט עליו.

אבל יותר ויותר אני פונה להבנה מחודשת של התשובה. זה קשור לעייפות גדולה שיש לי מהמאבק. זה קשור לכך שרמת החרדה שלי ממה שקורה לחברה הישראלית הגיעה לרמות גבוהות מדי. וזה קשור ללימודי 'ימימה', שפותחים לי כיווני צמיחה חדשים.

הולך ומגלה עכשיו את התשובה-מתוך-שמחה, ולא מתוך מלחמה. תשובה שאיננה מתרכזת ברע ובחושך, אלא בטוב ובאור. תשובה שמתחילה מההבנה שיש בי צד מהותי, קיים, של טוב. מה שעלי לעשות בכדי לשחרר אותו, הינו לוותר על מה שמיותר בי. לא מתוך מאבק ורגשות אשמה. לא מתוך כעס והענשה עצמית, אלא מתוך שקט פנימי, מתוך שמחה.

לא להתייסר על "חטאים". לזהות את המיותר שמביא אותי למקומות לא מדויקים, ולדייק. עוד קצת ועוד קצת. עד שזה מצטבר לשינויים גדולים, משמעותיים מאד – ביחס לעצמי, לקרובים לי, לעבודה.

ולאן כל זה לוקח אותי ברמה החברתית, הלאומית?

מודה. בתשתית הדברים – אני נורא מודאג. כל כך מודאג, שאני מתקשה לקרוא עיתונים ולראות בהם תהליכי התפוררות שלנו. אבל לא רוצה לחיות כך. מאמין גם, שבתוך התהליכים הללו צומחות היום, בינינו, בשקט, אמיתות חדשות. זרעים של התחדשות, שבית ישראל היא אחד המקומות שמהווים חממה בשבילם. אולי, דווקא מתוך המשבר, נוצרות תשובות עמוקות יותר, מהותיות יותר.

במקום להיאבק ברוע ובחושך – מתאמץ להגדיל את האור. במקום להילחם – להצמיח, לגדל, להרבות טוב. דרך חינוך שמטפח יהדות חברתית. בהעמקה של דיאלוגיות עם אנשים ועם אלוהים. בהתמודדות – עד כמה שמספיקים לי כוחותיי. והם מספיקים הרבה. אבל לא הכל. אני לא אחראי על הכל.

את זה אני משאיר לאלוהים.

לא עלי המלאכה לגמור, ולא אני בן-חורין להיבטל ממנה.

להשאיר תגובה

