דברים לפרשת בא

מאת יאיר מלכיאור

אחת השאלות המטרידות ביותר שהעסיקו אותנו היא מדוע צריך להכות את המצרים כל כך הרבה? האבסורד הגדול הוא כמובן זה שה' אומר שהוא יחזק את ליבו של פרעה וימשיך להכותו, אם מטרת המכות היא שבני ישראל יצאו ממצרים, למה צריך לחזק את לב פרעה שוב ושוב?

ניסינו לשבור את הרצף הארוך של מכות: למצוא הבדלים ביניהן או מסרים שונים שאולי יעזרו להבין לשם מה נחוצה כל מכה בפני עצמה.  מצאנו מבנים שונים, הצדקות שונות, לא ירדנו לעומקו של כל פרט אבל נשארנו עם הרגשה שיש כאן עוד מה ללמוד.

כשמנתחים את הסגנון הספרותי של המכות אחת אחת מוצאים רצף קבוע בכל המכות. מופיעה מכה שיש בה התראה בה משה מתייצב על פרעה (ליד המים חוץ מבברד), לאחר מכן התראה בה נאמר "בא אל פרעה" ולאחר מכן מכה שבה לא מופיעה שום התראה אלא שהמכה נוחתת מיד.

וכך חוזר חלילה לפי סדרות של שלוש מכות, נדגים זאת בטבלה המצורפת:

בזאת תדע כי אני ה'

למען תדע כי אני ה' בקרב הארץ

בעבור תדע כי אין כמוני בל הארץ

דם

לך אל פרעה בבקר

הנה יצא המימה

ונצבת לקראתו על שפת היאר

ערוב

השכם בבקר והתיצב לפני פרעה הנה יוצא המימה ואמרת אליו כה אמר ה' שלח עמי ויעבדני

ברד

השכם בבקר והתיצב לפני פרעה ואמרת אליו כה אמר ה' אלקי העברים שלח את עמי ויעבדני

צפרדע

בא אל פרעה

ואמרת אליו כה אמר ה': שלח את עמי ויעבדני

דבר

בא אל פרעה ודברת אליו כה אמר ה' אלקי העברים שלח את עמי ויעבדני

ארבה

בא אל פרעה ואמרת אליו… כה אמר ה' אלקי העברים עד מתי מאנת לענת מפני שלח עמי ויעבדני;

כינים

(-)

שחין

(-)

חושך

(-)

חלוקה זאת מקבלת חיזוק נוסף כאשר בתהילים ע"ח, פרק המספר על מכות מצרים, שלש המכות: כינים, שחין וחושך לא מופיעות. מה פשר חלוקה זו שהתורה עושה?

א. תוכיח שיש כאן עוד אל ("אני ה'")

דם-צפרדע: מובן שהמשותף לשתי מכות אלה הוא היאור. במכת דם היאור מוכה ופרעה 'בורח' הביתה, ובמכה השנייה היאור רודף אחריו הביתה (ע"י הצפרדעים).

הסברנו מכות אלה בשתי אופנים האחת מידה כנגד מידה על השלכת הבנים ליאור.

והשניה ההקשר התיאולוגי, שמכים את היאור שהוא בעל שם של אלילות מצרית.

ב. תוכיח שהוא של עם ישראל ("בקרב הארץ")

ערוב-דבר: נראה מפשט הכתוב שבערוב לא מדובר בחיות טרף גדולות, אלא שמדובר במזיקים קטנים שממלאים כל מקום (נחשים, עכבישים, חולדות וכד').

הדגש העיקרי בשתי מכות אלו הוא ענין ההפליה, ה' מפלה בין ישראל ובין מצרים. בזה ה' אומר לא סתם אל מכה אתכם אלא האל של בני ישראל.

ג. והוא באמת כל כך חזק? ("אין כמוני")

ברד-ארבה: המשותף למכות אלו הוא שמדובר במכות שפוגעות בצומח, תופעת טבע שאיבדה שליטה, ובשתיהן מוזכר שזהו מאורע היסטורי חריג ש"לא היה כמוהו במצרים" ו"לא ראו אבותיך ואבות אבותיך". כל תופעת טבע נעשית ע"י אל. כך תפסו זאת גם במצרים. אך המאורע הגדול ביותר- נעשה ע"י האל הגדול ביותר.

ד. ועכשיו: הכל ביחד!

מכת בכורות: במכה זו מופיעים בעצם שלושת המרכיבים שהזכרנו: שפטים באלוהי מצרים (כמו במכות של היאור), הפליה בין מצרים לישראל (כמו בערוב ודבר) ומאורע היסטורי חריג (כמו הברד והארבה הגרוטסקיים). זוהי מכה מתומצתת שמרכזת את כל מכות מצרים.

אבל למה מכות, למה?

נראה שההקשר הזה של המכות נותן מענה לדברי פרעה "לא ידעתי את ה'". העולם כולו צריך להכיר ב-ה' שבוחר אמנם בעם אחד, אך רוצה שכל העולם יכיר בו. רמז לדבר, כפי שציין יונתן, הוא "מחר יהיה האות הזה" הסימן הזה נכון למחר, לעתיד, שבו כל העולם יכיר ב-ה'.

בשלושה מקומות מוזכר במפורש טעם לכך ש-ה' ייתן את מכות מצרים:

האחד במעמד הסנה: "וְשָׁלַחְתִּי אֶת יָדִי וְהִכֵּיתִי אֶת מִצְרַיִם בְּכֹל נִפְלְאֹתַי אֲשֶׁר אֶעֱשֶׂה בְּקִרְבּוֹ וְאַחֲרֵי כֵן יְשַׁלַּח אֶתְכֶם" (ג',כ').

השני לפני תחילת המכות: "וַאֲנִי אַקְשֶׁה אֶת לֵב פַּרְעֹה וְהִרְבֵּיתִי אֶת אֹתֹתַי וְאֶת מוֹפְתַי בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם… וְיָדְעוּ מִצְרַיִם כִּי אֲנִי ה', בִּנְטֹתִי אֶת יָדִי עַל מִצְרָיִם " (ז', ג'-ה')

השלישי בתחילת פרשתנו: "וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל מֹשֶׁה בֹּא אֶל פַּרְעֹה כִּי אֲנִי הִכְבַּדְתִּי אֶת לִבּוֹ וְאֶת לֵב עֲבָדָיו לְמַעַן שִׁתִי אֹתֹתַי אֵלֶּה בְּקִרְבּוֹ: וּלְמַעַן תְּסַפֵּר בְּאָזְנֵי בִנְךָ וּבֶן בִּנְךָ אֵת אֲשֶׁר הִתְעַלַּלְתִּי בְּמִצְרַיִם וְאֶת אֹתֹתַי אֲשֶׁר שַׂמְתִּי בָם וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי יְהוָה" (י',א'-ב')

שלש סיבות שונות ומכאן גם הטעמים השונים של המכות:

א.      הכאה כעונש מוסרי נגד המצרים המתעללים ולמען שחרור העם.

ב.      להראות לאומות העולם שיש ה' בקרב הארץ.

ג.        ללמד את בני ישראל שידעו "כי אני ה'"

על השאלה מדוע צריך לעשות זאת ע"י מכות לא הצלחנו, לדעתנו, ולמרות שממש ניסינו, לענות בצורה משביעת רצון. השאלה נותרת פתוחה לכל אחד מאיתנו, נשמח לשמוע הצעות…

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s