שבת שלום

מאת אפרת וייל

לימוד לפרשת יתרו.  בפרשה, בעשרת הדיברות, מופיע הציווי על שבת. העולם היה אז צעיר, בערך בן 2500,  ולא חווה כל כך הרבה שבתות, ואם חווה- הן לא היו באופי של השבת שלנו. מה ידעו בני ישראל על שבת? מה שמעו מאבותיהם? ניסינו לקרוא את הפשט ולהבין מתוכו מהי השבת שלהם ומה הציווי בעשרת הדברות מוסיף עליה.

שבת בראשית

איזה מין שבוע זה היה? שבוע שבמהלכו נבראו המאורות, איך נספרו בכלל ששת הימים? האם אחרי שבת בראשית הגיע יום ראשון? מתי האל גילה לאנשים ששבת הוא יום מנוחה? ואולי שבת היתה רק בשמים עד לפרשת המן? האם תמיד ספרו את הימים לשבועות? אנחנו מכירים אזכור של "שבוע" בשיחה בין יעקב ללבן. מעניין אם היתה להם שבת בסוף השבוע ומה היה האופי שלה בכלל.

שבת המן

האם היה ציווי על שביתה בשבת, או שזו רק היתה הכרזה על שביתת האל ושלא יצפו ממנו שיוריד מן בשבת ויצאו החוצה לחפש אותו? לשבת אין סימן טבעי. בניגוד לחודש, שאפשר לראות על ידי שינוי במראה הירח, בניגוד לשנים שאפשר לראות את התקדמותן על ידי חילופי העונות, או היום והלילה שנקבעים על ידי השמש והירח. המן שימש סימן טבעי לבואה של שבת. הייתם רוצים שיהיה סימן מובהק לשבת, בטבע, גם היום? יש דבר כזה תחושה טבעית של שבת? אם הייתם מאבדים את המניין, הייתם מרגישים לפי הטבע ששבת? אולי הסימן הטבעי הזה היה רק לצורך תקופת ההסתגלות לקיומה של שבת, ואחר כך זה כבר נטבע בנו.

ההיכרות הזו עם השבת, במקביל לאיסורים, מלמדת גם על טבעה המכיל של השבת- המן המיותר שנאסף ביום שישי לא מתקלקל אחרי יום אחד, כמו בדרך כלל, אלא נשאר. בנוסף, למרות שיום שבתון היה אמור להכניס את כולם לראש של מחסור וחיסכון, מתברר שבדרך נס נצבר מספיק אוכל ביום שישי כדי שיהיה גם לשבת. אין מה לדאוג. יש הכל. שבת יכולה לבא.

במאמר מוסגר אפשר להזכיר כאן את צנצנת המן, שנשמרה לדורות. מדהים איך הם מעיזים לשמור אוכל, שמטבעו מתקלקל אחרי יום אחד (מה זה היה? שלג שנמס? עשב שנובל?) לדורות. והם חושבים שזה יחזיק מעמד. אולי השבת משמרת גם את המן שבצנצנת. אולי זו השבת של העולם הבא, שהמן בצנצנת נשמר עד אליה.

שבת מהר סיני

מתחדש כאן איסור מפורש על מלאכה. עד עכשיו האל הדגים, מעכשיו הוא מזמין אותנו לשבות איתו. הכרה שלכל מלאכה שלנו שותף האל, ועבודה שלנו אולי מכריחה גם אותו לעבוד.

הטעם לשביתה ממלאכה נעוץ בכך שהאל שובת. בניגוד למצווה בעשרת הדיברות בספר דברים המנומקת בנימוקים סוציאלים: "למען ינוח עבדך ואמתך כמוך", כאן השביתה של כולם מגיעה מן האל. אלו לא אנחנו שמעניקים זה לזה את השבת אלא האל שמשתף אותנו.

סיכום

מה ידעו בני ישראל על השבת קודם, ומה התחדש להם בהר סיני? מונחים לפנינו היסודות של השבת. השבת כפי שהיא מופיעה בטבע- בסיפור הבריאה, בשביתה הפלאית של המן. השבת, לפני הכל (אבל לא אחרי הכל), מנותקת מהסכמים חברתיים ומעוגנת בטבע. מנותקת מן ההגיון האנושי ומחוברת לחירות שנותן האל כמתנה, בהפתעה, לעם ישראל. שנדע לקבל את השבת, וגם לתת אותה.

* לימוד זה הוא פירורים מתוך הלימוד המתמשך על שבת, נושא מרכזי בבית המדרש. השבוע לא מדובר בסיכום הלימוד השבועי על פרשת השבוע בגלל שהבחירות שיבשו לנו את הלימוד המשותף הקבוע על הפרשה, אבל בנס, אפילו ששבתנו ביום הבחירות, האל הביא לנו לימוד משנה שיהיה גם לשבת הזו.

כתיבת תגובה