היופי שבשוני

דברים לפרשת נח- רשמים של טליה עמיחי מתוך הלימוד שנערך בבית המדרש

המקום שבו אנו צודקים / יהודה עמיחי

מן המקום שבו אנו צודקים
לא יצמחו לעולם
פרחים באביב

המקום שבו אנו צודקים
הוא רמוס וקשה
כמו חצר

אבל ספקות ואהבות עושים
את העולם לתחוח
כמו חפרפרת, כמו חריש
ולחישה תשמע במקום,
שבו היה הבית
אשר נחרב

כשמסתכלים על סיפור מגדל בבל ללא הפרשנות הרגילה שלמדנו בגן, הרואה את אנשי מגדל בבל בעין שלילית מאוד, הסיפור מעורר לכאורה הרבה תמיהה.
שהרי נראה מהפסוקים שבסך הכל זו היתה חבורה של אנשים יחידים בעולם שפחדו להעלם. הרי המבול היה לפני זמן לא רב ולא היה להם GPS ,מטוס או מכונית.העולם הוא מקום מפחיד ובטח ובטח כאשר אתה כמעט האדם היחיד בעולם ואינך יכול לדעת מה נמצא כמה קילומטרים ממך.
בנוסף לכך התורה משתמשת בלשון מאוד נעימה כשהיא מתארת את אנשי בבל –הם מדברים "איש אל רעהו" ורוצים ליצור "אבנים וחומר"והסיבה שהם רוצים לבנות את המגדל היא "פן נפוץ על פני כל הארץ".
השאלה אף מתחדדת כשרואים שהפרשנים רואים בעין מאוד לא טובה את אנשי בבל ומאשימים אותם ברצון להלחם באלוהים ולקרוא עליו תיגר.
אין לי רצון לזלזל בגדולי תודה אך לא נראה לי שאנשי בבל רצו להתחרות בבוראם, אלא הם- כמו שמורי וחברי בבית מדרש הסבירו- היו פשוט אחידים מדי ונראה כאן שזה אינו רצונו של הקב"ה.
נראה לאחרונה בארצנו שישנו רצון שכולנו נתנהג ונהיה בדיוק אותו דבר,.קבוצות ואנשים קיצוניים פועלים בצורה דורסנית ואלימה (לדוגמא- המריבה על חניון קרתא בירושלים).
ובפרשה זו נראה שיש את התשובה של אלוהי כל בשר. אלוהים פיזר את אנשי בבל מאחר שהיו אחידים מדי.
נאמר בפסוקים "ויהי כל הארץ שפה אחת ודברים אחדים" כל האנשים חשבו באותה דרך ובאותה צורה ולא היה מקום לאדם שלא הסכים ולא הלך בדרך זו.
האנשים התקבצו יחד מתוך פחד מדעות שונות ובעצם יצרו מסביבם בועה. האחדות לא היתה נכונה שהרי היא היתה מתוך פחד משונות. אין ספק שנח לנו לחיות בחברה כזאת אבל השאלה היא האם זה נכון.
במכינה ראיתי דוגמא לחוסר פחד מן השונות. הערכתי את העובדה שאחד מראשי המכינה, שהיה בעצמו דתי, הודיע לכולנו שגם בצום, למרות שלא נכין שם אוכל באופן רשמי לכולנו, המטבח ישאר פתוח עבור מי שלא צם.  צעד כזה אינו פשוט עבור אדם דתי שעומד בראש מוסד חינוכי.
אין ספק שעדיין יש לנו מה ללמוד לגבי הטרוגניות-בקהילה בבית ישראל, האנשים שאנחנו משוחחים איתם ובהסתכלות שלנו על העולם.
ואין ספק שהעובדה שאלוהים פיזר את אנשי בבל על פני האדמה וכך את כולנו החליש מאוד את הכוח שלהם ושלנו אבל נכון גם להגיד שהדורסנות של האחידות הוחלשה.
נח הרבה יותר לחיות בתוך בועה אבל אז מה יהיה על ההתפתחות האישית של כל אחד מאיתנו. השאלה הנוספת העולה כאן היא על איזונים ובלמים של הפלורליזם אבל נראה נכון להגיד שישנה חשיבות עליונה בנתינת מקום לדברים של כל אדם. בשירו של יהודה עמיחי הוא מתאר עולם קשה יותר, תוהה יותר ומחפש יותר-וניתן לחשוב שזה הוא דבר שלילי. אבל הדבר אינו כך מורכבות אינה שלילית היא הופכת את החיים שלנו למחכימים יותר ונותנת לנו את האופציה ללמוד אחד מהשני. האדמה בשירו של עמיחי הופכת להיות חרושה ולפי דעתי מתוך כך לפוריה יותר. עלינו ללמוד מכל בנ"א באשר הוא ולא לפחד שהדעה שלנו תשתנה שהרי בדומה להצעתו של איש צוות המכינה שהזכרתי קודם זה רק הופך אותה לחזקה יותר ולא לנר דולק ברוח. דעתנו אינה נחלשת היא אף מתחזקת כאשר עלינו לכבד את דעתו של האחר ולהעמיד אותה מול אמונתנו שלנו.
הלוואי שנזכה כולנו לחזות בייחוד של אחדות מתוך השונות שכל אחד יהיה על מקומו  כך ששורה בה אהבה גדולה, אהבת ישראל, ומתוך כך גם קדושת ה".

מודעות פרסומת

4 תגובות ל-“היופי שבשוני

  1. שכוייח יא טליה. הבאת אותה בפרשנות
    עמרי

  2. יאיר מלכיאור

    טליה! כל כך יפה ומדויק. תודה רבה.

  3. וואו..
    ממש תודה אהובים אבל זה רק המילים שלי הרעיון הוא של הבית מדרש

  4. ממש מענין! אף פעם לא קראתי ככה את הסיפור הזה. כל הכבוד!

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s